در مورد تفاوت های عطر و اسانس بیشتر بدانیم

"اسانس" با" عطر" تفاوت دارد:


وقتی صحبت از عطر می شود منظور روغن پایه و اساس تشکیل دهنده یک ترکیب معطر است که  با دو روش
طبیعی :  فرایند استخراج روغن به روش تقطیر، استخراج با حلال، استخراج سیال، استخراج اتانول و روش پولکی صورت می پذیرد.
و روش مصنوعی: که از طریق تولید ترکیبات آلی بدست می آید.

امروزه اکثر کمپانی های تولید عطر، روش مصنوعی را به دلیل سهل الوصول تر و مقرون به صرفه بودن ترجیح می دهند.


روغن عطر در حقیقت همان عطر رقیق نشده است که قوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد، به همین دلیل است که به آنها روغن های اساسی عطر ( روغن حامل ، روغن پایه ) گفته می شود.


این روغن ها، به دلیل غلظت بالایی که از نظر بویایی دارند در تولید و ساخت عطر به مقدار کمی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال در (Eau de perfume) غلظتی مابین 7 الی 15% دارند.


این عطرها صرفاً توسط خود کمپانی سازنده و با قیمت بالاتر در سایزهای کوچکتر عرضه می شوند، به عنوان مثال
 PERFUME CHANEL NO.5 (L) 7.5 MIL 
با قیمت 348000  تومان به فروش میرسد.


تاریخچه ساخت روغن های اساسی که در تولید عطر کاربرد دارد، قدمتی صد ساله دارد که این سنت از پدر به پسر منقل شده و نیاز به سال ها سخت کوشی و کار آموزی دارد.


عطر با اصطلاحی به نام اسانس ( که به تازگی رواج یافته ) کاملا متفاوت است.


شايد شما هم با فروشندگان اسانس كه روز به روز بر شمارشان افزوده مي شود روبه رو شده باشيد. اگر جزو خريداران نيستيد، احتمال دارد حرف هاي ضد و نقيضي درباره كيفيت، قيمت و ضررهاي احتمالي استفاده از اين اسانس ها شنيده باشيد.

 


به راستي اين فرآورده ها تا چه حد با استانداردهاي روز هماهنگی دارند؟ و تا چه حد می توان به آنها اعتماد كرد؟

تفاوت عطر با اسانس بدين معناست كه اسانس بخش پارافينی عطر می باشد.
روغن های اساسی از روغن خالص گیاه استخراج می شود، در صورتی که اسانس فاقد پختگی و تعادل هنرمندانه مخلوط عطر است. شاید نیاز به گفتن نباشد که دنیای عطرها بسیار متفاوت تر از اسانس هاست چرا که اسانس در تقلید از رایحه های مختلف و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می شود و با قيمت گرمي 300 تا 700 تومان به فروش می رسد .


در حال حاضر بيش از 200 شركت در جهان به توليد اسانس می پردازند و در قوطی های يک، پنج و 25 كيلويی به كشورهای ديگر صادر می شوند. کمپانی هایی از قبیل :
لوزی سوئیس
 SFA
فرانسه
جنیون آلمان
آرجویل فرانسه
شارابوت فرانسه
ایبرشم
و....... 


با توجه  به تنوع رايحه های مشابه با عطرهای اصلی ، نحوه ارائه و چگونگی ساختار اسانس ها در مقايسه با عطرهای خارجی به گونه ای است كه شركت های توليد كننده اسانس، رايحه های مشابه با عطرهای اصلی را ارائه می كنند. به عنوان مثال خريداران، عطر «كولينا» را با رايحه «كول واژ» مي خرند. شركت توليد كننده اجازه ندارد از نام عطرهای اصلی استفاده كند و در واقع زمانی كه اسانس ها وارد می شوند، دارای فهرست و شماره بندی هستند. در مقابل اين شماره ها نام اصلی عطری كه رايحه از آن گرفته شده نوشته شده است. اين رايحه در ظاهر مشابه بوی عطر است ولی عنوان آن می تواند متفاوت يا مشابه باشد.


در اینجا لازم است مقايسه اسانس با اشانتيون را اشتباه دانست و خاطرنشان ساخت اسانس ها نامی مشابه با عطر اصلی دارند ولی اشانتيون، نمونه كوچک عطر اصلی است و قرار نيست اسانس، اشانتيون عطر مربوطه باشد.


یکی دیگر از مشکلات اسانس ها رنگ آنهاست که به نوبه خود مضر و خطرآفرین است چون اسانس ها در كارخانه های گوناگون توليد می شوند، مواد اوليه آنها نيز با يكديگر فرق می كند. يک اسانس می تواند با رنگ های متفاوت ارائه شود، براي نمونه برخی از مشتريان اسانس، كول واتر را با رنگ آبی می شناسند و ممکن است کمپانی دیگری این محصول را با رنگ قرمز عرضه کند.


و اما بزرگترین معضل اسانس ها دسترسی مستقیم فروشندگان به محلول و دخل و تصرف احتمالی است، تقلب هاي برخي از فروشندگان كه برای افزايش حجم اسانس و رقيق كردن آن، «پروپلين گليكون» به اسانس می افزايند و برای جلب مشتری نام های دلخواه روی اسانس ها می گذارند مانند اسانس الهام بخش يا عناوين مشابه.


چندی پيش نیز اخباری مبنی بر حساسيت و آلرژی زايی اسانس ها از سوی وزارت بهداشت منتشر شده بود.


از دیگر مواردی که باعث مردد شدن مشتریان این اسانس ها می شود نبود اتحاديه صنفی مربوطه است.


بسیار اسفبار است که در کشورهای آسیایی، اسانس جایگزینی برای عطر قرار گرفته. علت اصلی اين امر نيز، قيمت ارزان اسانس در مقايسه با عطر است، در واقع دليل اصلی ساخت اسانس ها نيز همين بوده است.


با شباهتی که اسانس ها در کپی برداری از عطرها دارند، تنها بینی های پرورش یافته می توانند ظرافت و اختلاف این دو را از هم تشخیص دهند.

عطر اسانس روغن پایه تقطیر استخراج با حلال استخراج سیال استخراج اتانول روش پولکی روغن عطر پارافین عطر اشانتیون پروپلین گلیکون اسانس الهام بخش حساسیت آلرژی زایی